tiny house vervoer

Onze tiny house is een Tiny House On Wheels (THOW). De tiny house is gebouwd voor vervoer achter een busje of tractor. Het heeft de maximale afmetingen om over de weg te mogen: 7m lang, 2,55 m breed en 4m hoog. Om te gaan rijden met de tiny house heb je het volgende nodig:
- Een BE of groter rijbewijs om met een groot vervoermiddel als een tiny house te mogen rijden;
- Een busje of tractor die het gewicht van 3500 kilo mag trekken;
- Kenteken, kentekenbewijs en verlichting aan de tiny house.

We hebben de tiny house tot nu toe maar één keer verplaatst, dus dat is onze enige ervaring tot nu toe. Hier wat indrukken van het vervoeren van een tiny house achter een busje.

Voor het vervoer van de tiny house hebben we gezocht naar een busje om te huren. We kwamen er achter dat de meeste busjes bij verhuurbedrijven geen gewicht van 3500 kilo mogen trekken. Uiteindelijk hebben we een gespecialiseerd vrachtwagenverhuurbedrijf gevonden. Ze hadden 1 busje die aan deze voorwaarde voldeed en die hebben we gehuurd.

Eerst hebben we de tiny house helemaal leeg gehaald. Er stond bij de aankoop nog niet veel in, maar de tafel, kachel, trappen en dergelijke hebben we in het busje geladen en goed vastgezet. Het ligt er aan hoe zwaar het tiny house van zichzelf al is. De onze is zonder inhoud al ongeveer 3500 kilo, wat betekent dat we bij het verplaatsen zo veel mogelijk er uit moeten halen. Daarna hebben we de tiny house aangekoppeld en alle lichten en dergelijke gecontrolleerd. De tiny house heeft een nummerplaat en achterverlichting. Toen dat allemaal werkte, zijn we de weg op gegaan.

We hadden de navigatie ingesteld op het vermijden van snelwegen en gingen niet harder dan 60/65 km/u. We hadden nog een andere auto, omdat we met 4 mensen de tiny house gingen halen en er maar 3 mensen in het busje pastten. Maar dat is niet per se nodig. De bestuurder moet vooral goed inschatten of de tiny house ergens kan rijden of langskan. We hadden eerst bedacht dat we de route wilden verkennen, maar dat was er niet van gekomen.

Met de navigatie werden we over 80 en soms over een 100 weg gestuurd. Dan is 60 km/h soms wat langzaam. Soms gingen we dan op een rotonde een paar rondjes extra om iedereen er langs te laten. Verder was het lastig om pauzeplekken te vinden. Daar was de extra auto wel handig voor. Die reed soms vooruit om een goede plek te vinden om even met de tiny house te parkeren. Een lange parkeerplaats naast de weg of een tankstation waar genoeg ruimte was. We zijn gelukkig geen tunneltjes tegengekomen, want daar maakte ik me van tevoren wel wat zorgen over. Maar we zijn wel een weg tegengekomen waar de takken van de bomen steeds bijna de tiny house raakten en de tiny house bijna met een wiel naast de weg dreigde te komen. Dat is gelukkig goed gegaan.

We waren vergeten om extra spiegels mee te nemen, terwijl dit eigenlijk wel nodig was. Met de normale spiegels van de bus kon je de buitenkanten van de tiny house zien, maar niks wat er echter gebeurde. Daar zou je eigenlijk van die caravanspiegels voor moeten gebruiken.

Je moet niet te snel rijden, want dan gaat de tiny house schommelen en dan kan je van de weg raken. Daarom kun je met deze tiny house niet over de snelweg. Als een vrachtwagen je inhaalt ga je zo schommelen door het luchtdrukverschil, dat je kunt gaan scharen. Bij het ontwerp en de bouw van een tiny house zou je er wel rekening mee kunnen houden dat deze stabiel genoeg op de weg ligt. Wellicht zijn er andere tiny houses die dus wel de snelweg op kunnen.

Tiny house vervoer